POKAZY PREMIEROWE TEATRALNEJ SCENY MŁODYCH: „CISTUS”

11, 12, 13 maja 2018 r., godz. 18.00
Scena SCKM, ul. Wietora 15
Rezerwacja (obowiązkowa): tsm.rezerwacje@gmail.com
W rezerwacjach prosimy o podanie imienia i nazwiska osoby rezerwującej wraz z wybraną datą spektaklu
PAY WHAT YOU WANT (po spektaklu)
Czas trwania: 70 min

„Cistus” to próba dialogu z tekstem A. Strindberga „Do Damaszku”. Naczelnym punktem rozważań wobec dramatu stała się teoria panoptikonu Michel’a Foucault’a. Lustrzane więzienie przeszywa nie tylko bohaterów dramatu, ale i aktorów, tworzy świat nierealny i groteskowy. Nagromadzenie i chaos myśli tworzy wewnętrzną ideę labiryntu, z którego nie ma ucieczki. Więcej. Z którego nikt nie ma zamiaru uciekać.
W spektaklu odnajdujemy maskę jako wszechogarniającą formę panoptyczną warunkującą otaczające nas najważniejsze aspekty duchowości i cielesności. Nasz habitus zdaje się być nieustannie kształtowany przez odpowiednie elementy układanki, na którą składają się wartości takie jak religia, ojczyzna, wolność, rodzina, miłość czy nienawiść. Każde z pojęć uwypuklanych i przeżywanych w tekście jak i w ucieleśnieniu „drutów” staje się kolejną dynamiczną formą procesu zmiany habitusu, a w konsekwencji światopoglądu. Problem pojawia się gdy twórcy nie znajdują definitiwum, a droga „Do Damaszku” urywa się w połowie – nie prowadzi do oczyszczenia – zrzucenia maski. Tworzy kolejną warstwę połączeń nerwowych, społecznych, religijnych, które współtworzą olbrzymi ludzki panopticon – maskę – której istoty nie jesteśmy w stanie pojąć. Nie wiemy, czym jest i po co jest.
Owej formy zrzucić się najzwyczajniej nie da, każda próba kiełkuje tworzeniem nowych korytarzy i tuneli panoptycznych w wielkim konstrukcie społecznym ale i osobowym – habitusie. Widzialność stała się największą pułapką, każdy ruch śledzony jest nieustannie, a każda emocja kontrolowana, postsekularyzm ściera się z dewocją, a cele fałszywe uchodzą za prawdziwe.

(teksty wykorzystane: A. Strindberg „Do Damszku”, M. Foucault „Nadzorować i Karać”, S. Beckett „Wyobraźnia martwa wyobraźcie sobie”, T. Bernhard „Wymazywanie”, F. Dostojewski „Biesy”, R. Barthes „Mitologie”, teksty własne)

Scenariusz i reżyseria: Dominik Setlak
Scenografia: Alicja Kolińska
Merytoryka i współpraca reżyserska: Wawrzyniec Witkowski
Obsada: Stanisław Chludziński, Aleksandra Głusek, Julita Golińska, Damian Goliszewski, Mateusz Gumola, Zuzanna Jeglorz, Maciej Kobiela, Alicja Smykla, Antoni Witkowski

Dodaj komentarz