II DZIEŃ PRZESŁANIA NIEMÓWIĄCYCH UCZNIÓW Z ZSS NR 11 W KRAKOWIE
A-
A+
II DZIEŃ PRZESŁANIA NIEMÓWIĄCYCH UCZNIÓW Z ZSS NR 11 W KRAKOWIE
16/05/2018
16 maja 2018 r., godz. 10.30 i 12.30
Scena SCKM, ul. Wietora 15
Informacje: tel. 12 430 50 90
Rok 2018 jest Rokiem Alternatywnych i Wspomagających Systemów Komunikacji, które nadal nie są jeszcze powszechnie znane i stosowane w Polsce. Z tej okazji zapraszamy na Dzień Przesłania Osób Niemówiących, by pokazywać ludziom z innych środowisk społecznych, jak można się komunikować z osobami, które nie mogą mówić od urodzenia lub utraciły tę możliwość na skutek chorób czy wypadków.
W listopadzie 2016 r. odbył się Pierwszy Dzień Przesłania w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Komunikacji Alternatywnej I Wspomagającej. Z taką propozycją wyszli uczniowie, by pokazać innym, młodszym i starszym ludziom, że Oni też mają coś do powiedzenia, chociaż nie mówią.
Tym razem pięciu uczniów: Agnieszka, Piotr, Kacper, Mikołaj i Bartek chce opowiedzieć historię swojego życia. Powiedzą o tym, co było dla nich trudne, kiedy byli dziećmi, jak uczyli się akceptować swoje ograniczenia, jak radzą sobie teraz, i co im daje siłę i radość życia. Podzielą się również swoimi marzeniami, które są szczególnie ważne w życiu osoby niepełnosprawnej. Jednym z nich jest to, by mogli wystąpić na scenie razem z wybranymi, ich ulubionymi artystami i muzykami. Chcemy choć w małym zakresie pomóc im zrealizować to marzenie. W związku z tym zaprosiliśmy do udziału studentów Akademii Teatralnej, by użyczyli im swojego głosu, czytając ich historie oraz muzyka Romana Bosskiego który jest idolem jednego z uczniów, i który wystąpi z koncertem dla nich, podkreślając wartość życia osoby niepełnosprawnej.
Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie, to dzieci i młodzież niepełnosprawna ruchowo i intelektualnie. W większości są to osoby poruszające się na wózkach. W znacznej liczbie, to też osoby niemówiące.
Często jednak brak rozwoju mowy nie wynika u nich z upośledzenia umysłowego lecz z powodu uszkodzenia ośrodków mowy w mózgu i porażenia nerwów znajdujących się w tzw. aparacie artykulacyjnym, czyli twarzy, języka, krtani itp. To oznacza, że rozumieją oni mowę i potrafią się uczyć, natomiast ich głównym problemem jest to, że nie mają możliwości przekazania tego werbalnie. Są w stanie się porozumiewać za pomocą alternatywnych i wspomagających systemów komunikacji, tzn. graficznych systemów obrazkowych, pisma czy systemu gestów. Często wymaga to przygotowania im specjalnych słowników z symbolami lub korzystania z urządzeń wysokiej technologii ze specjalistycznym oprogramowaniem.