Radio Pryzmat

XIII Festiwal Filmu Filozoficznego - Światy możliwe | światy niemożliwe

A-
A+

XIII Festiwal Filmu Filozoficznego - Światy możliwe | światy niemożliwe

"Nic nowego nie powstaje - wyczerpanie kina? Koniec wyobraźni".

  XIII edycja Festiwalu Filmu Filozoficznego jest kontynuacją linii programowej poprzednich odsłon Festiwalu, tym razem podejmującą nowe wątki, idee, dedykując swoje działania kolejnej grupie odbiorców. Festiwal jest obecny w Krakowie od 2006 roku łącząc, z dużą dbałością o program i interdyscyplinarność, filozofię, film, literaturę. Tegoroczna edycja skierowana jest do młodych ludzi, podejmując temat ich Nowego Świata - "Nowego Universum". Wzorem poprzedniej edycji chcemy zorganizować także ciąg dalszy BajkoZofii, która na odpowiednim poziomie dla dziecka, podejmuje temat "nowej rzeczywistości", z którą dziecko się styka, której doświadcza.

 

  • 17 grudnia, godz. 15:30 | Światy możliwe/ światy (nie)możliwe - Spotkanie z publicystą Michałem Ochnikiem autorem książki “Remake. Apokalipsa popkultury”.* Spotkanie poprowadzą: Karolina Paluch, Dagmara Cioska oraz Tomasz Raczkowski. Michał Ochnik  jest autorem bloga Mistycyzm Popkulturowy oraz kanału Youtube. Spotkaniu towarzyszyć będzie projekcja animacji "The Dover Boys at Pimento University or The Rivals of Roquefort Hall", reż. Chuck Jones oraz "The Dover Boys Re-Animated", reż. Josh Palmer, Chuck Jones, 90 animatorów.
    *Premiera książki miała miejsce 24.08.2023 roku, wydana nakładem wydawnictwa ZNAK.

Istnieje obawa, że korporacje przejmując kontrolę nad kolejnymi istotnymi dla kultury masowej franczyzami, postaciami i motywami i wyciskając z nich ostatnie soki, w ledwo dostrzegalny sposób zawłaszczają nie tylko naszą możliwość wyboru dzieł do obejrzenia, przeczytania czy zagrania, ale również naszą wyobraźnię. Świeże pomysły nie dostają szansy na realizację, bo w późnym kapitalizmie zawsze korzystniej jest postawić na 50-tą część Gwiezdnych Wojen, niż zupełnie nowe uniwersum. Czyżby jedyne z możliwych światów były na licencji serwisów streamingowych i sentymentów? Czy czeka nas popkulturowa apokalipsa?
Gdzieś na styku kultury masowej, filozofii, socjologii i polityki produkcyjnej spotkamy się z Michałem Ochnikiem, videoeseistą znanym jako "Mistycyzm Popkulturowy", a także autorem wielu tekstów prozatorskich i krytycznych, w tym najnowszej książki "Remake: apokalipsa popkultury". Na swoim kanale wielokrotnie przykładał filozoficzne narzędzia analityczne do premierowych i nieco starszych dzieł sztuki masowej - szukając foucaltowskiego panoptikonu w Gothicu, czytając tekstami Marka Fishera i Marca Auge grę komputerową Blame, zachwycając się "Disco Elysium" przy jednoczesnych rozmyślaniach nad myślą Derridy czy wreszcie wykazując, że filmowy "Krzyk" jest jedną z najlepszych ilustracji dekonstrukcji.

"Kawalerowie z Uniwersytetu Pimenckiego" | "The Dover Boys at Pimento University or The Rivals of Roquefort Hall", reż. Chuck Jones, 1942 r. USA
Amerykański animowany film krótkometrażowy z serii Zwariowane melodie. Wyjątkowo ceniony ze względu na interesujące rozwiązania formalne i wpływ na późniejszych twórców i komercyjną animację. Animacja została odkryta na nowo przez społeczność internetową, która otacza ją swoistym kultem.

"The Dover Boys Re-Animated" 2018, reż. Josh Palmer, Chuck Jones, 90 artists, USA
Ogromna internetowa popularność "Kawalerów z Uniwersytetu Pimenckiego" doprowadziła do powstania tego szalonego projektu. 90 animatorów pod wodzą reżysera połączyło swoje siły i każdy z nich stworzył jedno ujęcie w filmie w swoim własnym stylu odwzorowując (reanimując) klasyczną animację Chucka Jonesa. Ta specyficzna kolaboracja okazała się świetnym hołdem dla twórcy Zwariowanych Melodii, a także swoistym przekrojem współczesnych technik animacji. Animacja po udostępnieniu w serwisie Youtube została obejrzana w pierwszym tygodniu ponad 340 tys, razy (Obecnie 3 mln).

 

  • 17 grudnia, godz. 17:30 | Światy możliwe/ światy (nie)możliwe Spotkanie z Kubą Piwowarczykiem: "Wierna czy dobra? Ekranizacje dzieł fantastycznych".
    Brak odwagi czy też fantazji, zestawiony z nieograniczonym spectrum technicznym, będzie stanowić główny temat sekcji. Brakiem fantazji nazwać można ogólną tendencję, wyraźnie zauważalną w kinie fantastycznym: "Nic nowego nie powstaje - wyczerpanie kina? Koniec wyobraźni". Tendencja ta objawia się kilkoma mechanizmami, które będą dyskutowane w oparciu o materiał filmowy.

Brak odwagi czy też fantazji, zestawiony z nieograniczonym spectrum technicznym, będzie stanowić główny temat sekcji. Brakiem fantazji nazwać można ogólną tendencję, wyraźnie zauważalną w kinie fantastycznym: "Nic nowego nie powstaje - wyczerpanie kina? Koniec wyobraźni".
Tendencja ta objawia się kilkoma mechanizmami, które będą dyskutowane w oparciu o materiał filmowy:
- dążenie do tłumaczenia struktury świata przedstawionego za pomocą wypowiedzi przypominających wywód przyrodniczy, ograniczonych do popularnonaukowego, bezpiecznego poziomu;
- absolutną niechęć do elementów “niewytłumaczalnych”, możemy je zbiorczo nazwać “metafizycznymi".
- specyficzny, “realistyczny” lub “tacticool” kierunek w jaki projektuje się szatę graficzną ekranizacji: wygląd postaci, krajobrazów i elementów świata przedstawionego takich jak pojazdy czy urządzenia;
- powszechność “dekonstrukcji” i innych podobnych ironicznych ujęć zarówno konkretnych historii, będących podstawą adaptacji, jak i tropów kulturowych będących inspiracją dla tych historii.
Prezentacja i wykład multimedialny. Zostaną zaprezentowane fragmenty filmów, ilustujące i poddające dyskusji uniwersalność wizji Marvela.

  17  grudnia 2023 r.
 

Organizatorki:

Marzena Dudziuk-Koluch
Sylwia Szczepańska-Horoszko

  SCKM
ul. Wietora 15, Kraków
  Wstęp wolny
  Kontakt
tel.: +48 12 430 50 90