Historia sztuki na czas kwarantanny
Historia sztuki na czas kwarantanny
"Michał Anioł" | "Malarstwo amerykańskie lat 40- tych i 50 - tych XX w.
Sztuka nie umarła - świetnie radzi sobie w warunkach domowych. Zadbaliśmy o nią podsuwając Wam streszczenia wykładów, ćwiczenia, materiały, ciekawe linki. Zatem odkrywajmy jej piękno i tajemnice! |
Szanowni Państwo,
Wspieramy akcję „Zostań w domu” jako najlepszą formę ochrony przed epidemią koronowirusa. Wszystkim, którym brakuje cotygodniowych wykładów z historii sztuki zachęcamy do skorzystania z drobnej podpowiedzi jak miło i twórczo wykorzystać czas w domu. Co tydzień w zakładce „Historia sztuki na czas kwarantanny" będziemy zamieszczać krótkie streszczenia wykładów poniedziałkowych poświęconych sztuce dawnej na zmianę z „czwartkowymi” – dedykowanymi sztuce nowoczesnej. Znajdziecie tam zdjęcia ważnych dzieł sztuki, informacje o artystach, porady dla maturzystów, linki do ciekawych filmów oraz stron internetowych.
Zapraszam także maturzystów do kontaktu mailowego – oferuje konsultacje i pomoc w przygotowaniu się do tego egzaminu.
Mój adres: agawozowicz@gmail.com
Serdecznie zapraszam
Agnieszka Wozowicz
Cykl „Sztuka dawna”
Temat: Michał Anioł
Michał Anioł (1475- 1564), wł. Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni
RZEŹBIARZ, MALARZ, ARCHITEKT, POETA
„Myśl twórcza, zanim w dziele na świat się wyłoni,
Już w surowym marmurze na poły wyrosła,
Lecz na to, by objawić się mogła doniosła,
Potrzebny jest dotyk oświeconej dłoni”
Michelangelo Buonarroti
Uczeń Domenica Ghirlandaia, pierwszy okres twórczości artysty jest związany z Florencją i bliskimi relacjami z Wawrzyńcem Wspaniałym (Lorenzo Medici” Il Magnifico”)i rodzina Medyceuszy
Wczesne prace: ok. 1491-92
- Centauromachia (Walka centaurów), Museo Casa Buonarroti we Florencji
- Madonna przy schodach, Casa Buonarroti
Prace z lat 1499/1500 – 1516
- tzw. Pieta Watykańska, (1497- 1500) bazylika św. Piotra, Rzym
- Dawid, (1501-1504) Galleria dell’Academia we Florencji
- Tondo Doni (1503-1504), Galleria Uffizi w Florencji
- Freski na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, (1508-1512)
- prace przy nagrobku papieża Juliusza II (min. Mojżesz, „Umierający jeniec” i „Zbuntowany jeniec”), od 1513-1516
Prace z lat 1520-1564
- nagrobki Guliana i Lorenza Medyceuszy, (1520-1535), Kościół San Lorenzo we Florencji
- Sąd Ostateczny w Kaplicy Sykstyńskiej (1536-1541)
- tzw. Pieta Florencka(1547-1553), Museo dell’ Opera del Duomo
- tzw. Pieta Rondanini (1564), Castello Sforzesco w Mediolanie
Prace nad grobowcem papieża Juliusza II
Nierealizowany nagrobek papieża sam artysta określał mianem katastrofy i klątwy. Ambitne dzieło, zamówione przez Juliusza II della Rovere w zamierzeniu Michała Anioła miało być rodzajem potężnego, architektonicznego monumentu, ozdobionego szeregiem posagów (kilkunastu lub kilkudziesięciu). Prace nad zleceniem zostały kilkakrotnie przerwane (zlecenie na freski w Kaplicy Sykstyńskiej, śmierć fundatora, konieczność realizacji innych zamówień, brak funduszy). W efekcie artysta zdążył odkuć figury Mojżesza, 6 (tzw.) Jeńców, Geniusza Zwycięstwa. Wg projektu Michała Anioła i być może pod jego kierownictwem uczniowie wykonali rzeźby Racheli i Lei. Grobowiec – pierwotnie dla bazyliki św. Piotra na Watykanie ostatecznie, w okrojonej formie został ustawiony w kościele św. Piotra w Okowach w Rzymie
Przydatne linki:
- Sonety Michała Anioła w tłumaczeniu Lucjana Siemieńskiego
- Kaplica Sykstyńska – dzieło życia Michała Anioła
- Czy Michał Anioł musiał się uczyć?
Pieta Watykańska |
David |
Animacja o życiu i dziełach Michała Anioła |
Cykl „Sztuka nowa i najnowsza”
Temat: MALARSTWO AMERYKAŃSKIE LAT 40 – TYCH I 50- TYCH XX W.
Tło polityczno-historyczne: kryzys 1929 roku, rządowe programy prezydenta Roosvelta pomocy artystom, rozwój faszyzmu i nazizmu w Europie
Środowisko artystyczne i ewolucja sztuki amerykańskiej u progu XX w. „tradycjonaliści” American scene painting – nurt w realistycznym malarstwie amerykańskim lat 20. i 30. XX wieku, wywodzący się z amerykańskiego realizmu z okresu sprzed I wojny światowej i z tzw. Szkoły Ashcan (Ashcan School), stojący w opozycji do malarstwa abstrakcyjnego. Założeniem nurtu było szczegółowe przedstawianie amerykańskiego stylu życia i krajobrazu poprzez tematy zaczerpnięte z amerykańskiej codzienności.
Ashcan School – ruch artystyczny rozwijający się w pierwszych dekadach XX w. USA, znany z obrazów przedstawiających naturalistyczne, ciemne i nędzne strony życia w mieście, stworzony przez malarzy- realistów pozostających w opozycji do akademizmu i impresjonizmu. Najważniejsi przedstawiciele tego nurtu: Edward Hopper, Grand Wood, Thomas Hart Benton.
Pojawienie się w USA wybitnych artystów- emigrantów z Europy: Marcel Duchamp, Man Ray, Roberto Matta, Salvador Dali, Fernand Leger, Max Ernst i inni. Rola galerii sztuki nowoczesnej w kształtowaniu środowiska awangardowego (Pierre Matisse, Peggy Guggenheim)
Abstrakcyjny ekspresjonizm (tzw. Szkoła nowojorska)
- II wojna światowa – zachwianie się dotychczasowego modelu kultury, odejście artystów od sztuki społecznej/zaangażowanej, zwracanie się ku „Ja” artysty, potrzeba wypowiedzenia siebie,formą ekspresji – abstrakcja, ekspresja, podświadomość
Główne nurty:
MALARSTWO GESTU/ACTION PAINTING
Oparte jest na przypadkowości i spontanicznym działaniu, za pierwszoplanowy uważa się akt twórczy. Odwołuje się do podświadomości artysty, odruchowego działania jako jedynie autentycznego sposobu tworzenia. Cechy: Stosowanie metody zlewania, chlapania farby („dripping”), płynna powierzchnia, brak pojęcia centrum kompozycji, brak zamkniętych kształtów, skupienie się na geście malarskim
Najważniejsi przedstawiciele: Arshile Gorky, Jackson Pollock, Willem de Kooning, Franz Kline
MALARSTWO BARWNYCH PÓL (COLOR FIELD PAINTING)
Założenie: Kolor jest najistotniejszym elementem dzieła, a nadrzędną ideą jest przekazanie jego emocjonalnego oddziaływania. Sam akt twórczy jest ściśle kontrolowany i podporządkowany wyzwalaniu w widzu podstawowych przeżyć.
Cechy: tworzenie efektu wielkich, nieograniczonych płaszczyzn barwnych, brak konturu, eliminacja precyzyjnej kreski, powolny, spokojny ruch pędzla, gładka powierzchnia płótna
Główni przedstawiciele: Mark Rothko, Clyfford Still, Barnett Newman
Polecam publikację:
- Barbara Rose „Malarstwo amerykańskie XX w.”, wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1991
- film fabularny „Pollock” z 2000 r. (reżyseria Ed Harris)
Przydatne linki:
„American Gothic” Granta Wooda |
Hopper's Nighthawks: Look Through The Window |
Shirley Visions of Reality (2013) a scene - Edward Hopper |
The Case for Jackson Pollock |
The Case For Mark Rothko |
Mark Rothko at Tate Modern |